Od studentského projektu k udržitelnému byznysu
K tématu plýtvání jídlem přivedla Jakuba Henniho touha podnikat. Hledal smysluplný záměr a narazil na alarmující statistiky spojené s potravinovým odpadem. Inspirací mu byly i zahraniční projekty, které ukázaly, že záchrana jídla může fungovat jako dlouhodobě udržitelný model. „Viděl jsem v tom win-win řešení: lidé ušetří, podniky získají zákazníky a planeta méně odpadu,“ říká Henni.
Začátky ale nebyly snadné. Nesnězeno vzniklo jako studentský projekt a výzvou bylo už jen založení firmy, vývoj aplikace a hledání investorů. „Podnikání je podle mě hlavně o řešení problémů a člověk se musí mentálně nastavit na to, že výzvy nikdy nekončí,“ dodává.
Bariéry a proměna veřejného vnímání
Jednou z největších překážek podle Henniho zůstává skepse části veřejnosti. Průzkum Ministerstva zemědělství ukázal, že tři čtvrtiny Čechů považují plýtvání jídlem za závažný problém, ale 16 % věří, že jej nelze řešit. „Právě tahle rezignace může brzdit změnu,“ vysvětluje.
Na druhou stranu vnímá pozitivní trend: „Naše aplikace má přes 1,2 milionu stažení, zachránili jsme více než milion jídel a spolupracujeme s téměř 2 tisíci partnery po celé republice. Lidé si uvědomují nejen ekologický, ale i finanční přínos šetření jídlem.“
Klíčové milníky a partnerství
Henni přiznává, že nejde určit jediný okamžik, kdy si uvědomil dopad své práce. Významným momentem byl ale rok 2024, kdy Nesnězeno dokončilo expanzi do všech 14 krajů. Dnes se přes aplikaci prodají tisíce balíčků denně nejen v Česku, ale i v zahraničí.
K růstu přispívají velcí partneři, například Starbucks, který zapojil všechny své pobočky na čtyřech trzích, kde Nesnězeno působí. „Zároveň si ale cením i malých kaváren a restaurací a především naší komunity uživatelů. Bez nich by projekt nemohl fungovat,“ dodává.
Technologie a osobní zkušenost
Budoucnost vidí Henni v jednoduchých technologiích, které usnadní plánování a prevenci odpadu – od chytrých aplikací přes senzory až po umělou inteligenci, jež dokáže odhadnout poptávku.
Plýtvání řeší i doma. „Dříve se mi stávalo, že jsem odjel na cestu a v lednici zůstaly potraviny, které se zkazily. Dnes se snažím plánovat dopředu, dělat menší nákupy, zbytky zmrazit nebo je využít na svačinu,“ popisuje. Připomíná tak, že změna začíná u každého z nás.
Komentář redakce FWI
Projekt Nesnězeno je ukázkou toho, jak může propojení podnikání, technologií a společenské odpovědnosti přinést konkrétní výsledky v boji proti plýtvání potravinami. To, co začalo jako studentská iniciativa, dnes zachraňuje miliony porcí a inspiruje další podniky i spotřebitele. Přestože bariéry v podobě skepticismu a zvyků lidí zůstávají, podobné projekty dokazují, že změna je možná a že každý z nás k ní může přispět.
Zdroj: https://www.nesnezeno.eco/