Češi mění své nákupní zvyklosti. Nakupují méně potravin i drogistického zboží, ale dávají přednost vyšší kvalitě. Růst tržeb tak táhne především obliba prémiového a kvalitního zboží. Tento trend může mít pozitivní dopad nejen na peněženky spotřebitelů, ale i na životní prostředí.
Kvalita před kvantitou: nový přístup k nakupování
Podle analýzy společnosti NielsenIQ vzrostly letos v prvním čtvrtletí tržby za tzv. rychloobrátkové zboží o 4,3 % oproti stejnému období loňského roku. Přitom objem prodaného zboží klesl o 1,3 %. Zákazníci totiž častěji sahají po dražších, ale kvalitnějších produktech a stále více mají v oblibě i prémiové privátní značky obchodních řetězců.
Spotřebitelé tak mění složení svých nákupních košíků a připlácejí si za lepší kvalitu. Tento přístup přispívá k racionálnějšímu nakupování a potenciálně i k omezení plýtvání potravinami – méně impulzivních nákupů totiž znamená i méně potravin končících v odpadu.
Vzestup privátních značek a promyšlenější nákupy
„Ze statistik vidíme, že lidé stále častěji volí kvalitní privátní značky, které jsou srovnatelné se značkovými výrobky, ale zároveň levnější,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Spotřebitelé tak mohou za stejné peníze pořídit kvalitnější zboží, aniž by navyšovali celkovou útratu.
Zvýšená poptávka po kvalitních produktech také přispívá k větší odpovědnosti při nakupování. Lidé nakupují méně často, ale promyšleněji, což potvrzují i data Asociace nákupních center.
Potřeby osobní hygieny rostou, alkoholu se prodává méně
Podrobnější pohled na trh ukazuje, že roste zejména prodej kosmetiky a výrobků osobní hygieny. Například vlasová kosmetika zaznamenala meziroční růst o 21 %, obličejová kosmetika o 13 %. Naopak prodej alkoholu meziročně klesl – pivo o 4 %, víno o 5 % a rum dokonce o 10 %.
U mléčných výrobků došlo ke zdražení o 14 %, přesto se jejich objem prodeje zvýšil. To naznačuje, že spotřebitelé jsou ochotni připlatit si za kvalitní potraviny, které považují za hodnotné.
E-commerce a drogerie na vzestupu
Nejrychleji rostoucím prodejním kanálem zůstává e-commerce, následovaná řetězcovými drogeriemi. Naopak hypermarkety a menší prodejny stagnují. V online prostředí mají zákazníci lepší možnost srovnávat ceny a kvalitu, což nahrává promyšlenějšímu a udržitelnějšímu nakupování.
Menší množství, větší zodpovědnost
Aktuální trend menších, ale kvalitnějších nákupů může být z pohledu udržitelnosti přínosný. Snižuje se pravděpodobnost zbytečných nákupů a následného plýtvání potravinami. Pokud se tento přístup stane standardem, může výrazně přispět k ochraně zdrojů a omezení potravinového odpadu v domácnostech.