Od vidlí až po vidličku… a ještě dál! – jak učit děti udržitelnosti

Projekt Od vidlí až po vidličku… a ještě dál! je inovativní vzdělávací iniciativa zaměřená na snižování plýtvání potravinami a zvyšování povědomí o udržitelnosti mezi dětmi na prvním stupni základních škol. Tento projekt vznikl díky spolupráci Mendelovy univerzity v Brně a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, které se snaží propojit moderní výukové metody s reálnými ekologickými a ekonomickými výzvami současnosti.

Cíle a průběh projektu

Projekt navazuje na úspěšnou první fázi Smart Food, která přispěla ke snížení potravinového odpadu a uhlíkové stopy nejen ve školních jídelnách, ale také v domácnostech. Na základě pozitivních výsledků se proto realizuje druhá fáze Smart Food II., nesoucí podtitul Od vidlí až po vidličku… a ještě dál!. Tato etapa odstartovala v září 2024 a potrvá do června 2025, přičemž její výsledky budou vyhodnoceny během letních prázdnin.

V rámci projektu se děti učí prostřednictvím interaktivních digitálních učebnic, které jim přibližují důležité aspekty potravinového hospodářství. Nejenže se dozvídají, jak potraviny vznikají a jak se dostávají na jejich talíře, ale také se učí, jak mohou osobně přispět ke snížení potravinového odpadu – například správným skladováním potravin, plánováním nákupů nebo efektivním využíváním zbytků.

Pro zvýšení atraktivity výuky jsou do projektu zařazeny také naučná videa s herečkou Erikou Stárkovou, která pomáhají dětem pochopit, jak jejich každodenní rozhodnutí ovlivňují životní prostředí. Kromě toho jsou žáci motivováni prostřednictvím otázek a odpovědí, které je vedou k zamyšlení nad tím, proč k plýtvání dochází a jak mu lze předcházet.

Přínosy a dopady

Spoluautor projektu, Igor Červený z Pedagogické fakulty UK, zdůrazňuje, že přijetí doporučení v rámci projektu může nejen snížit domácí výdaje až o několik tisíc korun ročně, ale také pomoci městům a obcím snížit množství bioodpadu, čímž se vyhnou potenciálním finančním postihům spojeným s emisními povolenkami.

Zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu, Lucie Veselá, upozorňuje na pozitivní dopad digitálních výukových nástrojů na zapojení žáků. Výzkum v rámci Smart Food ukázal, že interaktivní média FutureBooks zlepšují aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky o 21 % více než tradiční tištěné učebnice. Tento přístup pomáhá dětem nejen lépe pochopit dané téma, ale také si získané informace snáze zapamatovat a aplikovat v praxi.

Ředitel pražské základní školy Mládí, Jaroslav Vodička, oceňuje také možnost propojení školního a domácího prostředí. Podle něj zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt nejen efektivnějším, ale i atraktivnějším. Děti podle něj nadšeně přenášejí své nově nabyté poznatky ze školy do rodinného prostředí, což má dlouhodobý pozitivní efekt.

Budoucnost projektu

Díky pozitivním výsledkům a rostoucímu zájmu se projekt rozšiřuje i mimo velká města. V současnosti je do něj zapojeno osm škol, přičemž organizátoři plánují oslovit další vzdělávací instituce a postupně zavést podobné metody i do dalších regionů. Výzkumníci doufají, že tento model výuky pomůže změnit přístup nejen dětí, ale i jejich rodin k potravinám, čímž se podpoří udržitelnější způsob života a odpovědnější spotřebitelské chování.

Zdroj: https://www.vysokeskoly.cz/clanek/karlovka-a-mendelu-uci-deti-neplytvat-potravinami