Dobrým příkladem boje proti plýtvání jsou neprodané a přezrálé banány. Z nich Albert připravuje banánový chlebíček. „Cukernatost přezrálých banánů je úplně ideální, abyste už nemuseli doslazovat těsto. Je to pochoutka a zároveň zužitkujeme přebytek, který už by byl neprodejný, ale pravděpodobně také nedarovatelný, a to ani pro zvířecí spolky,“ uvádí Jiří Mareček, mluvčí řetězce Albert.
Podobně uvažují i další řetězce. Kaufland zavádí speciální stojany pro zlevněné ovoce a zeleninu. Kromě toho zákazníkům radí, jak nejlépe jídlo uchovat, aby ani oni plýtvat nemuseli.
Už více než dva roky můžou zákazníci kupovat zlevněné ovoce a zeleninu ve speciálních taškách nebo bedýnkách i v prodejnách Lidl. „Když je v pytli brambor třeba jedna brambora špatná, sesype se do papírové tašky a zákazníci tak dostanou prvotřídní zeleninu a ovoce, ale za sníženou cenu,“ vysvětluje Eliška Froschová Stehlíková, mluvčí řetězce Lidl.
Se speciálními zlevněnými taškami s potravinami nezůstal pozadu ani Penny Market. Zákazníci si tašky mohou zamluvit pomocí aplikace. „Když se podíváme do tašky, tady vidíme třeba kedlubnu, banány… Jsou tady i petrželky, limetka dokonce, je tam dole i pečivo,“ předvádí Tomáš Kubík, mluvčí Penny Marketu. K tomu lidé potřebují aplikaci Nesnězeno, kde si zákazník balíček objedná. Pak už stačí jen zajít do konkrétní prodejny a balíček si vyzvednout.
Podle řetězců část zákazníků oceňuje nejen to, že kupuje levnější potraviny, ale také že tím pomáhají neplýtvat.
Mobilní aplikace, které mají za cíl omezit vyhazování jídla, se objevují stále častěji. V Česku je využívají už stovky provozoven. Stejně jako v mnoha jiných, i v restauraci a pekárně 420 známého šéfkuchaře Radka Kašpárka se stávalo, že večer zbývalo určité množství neprodaného pečiva. Začali ho tedy se slevou nabízet prostřednictvím světoznámé aplikace Too Good To Go. „Díky té aplikaci se nic nevyhodí a všechno to prodáme,“ pochvaluje si aplikaci Kašpárek.
Přes aplikaci Nesnězeno nabízí svoje přebytky večer online i brněnská cukrárna Etažér. „Slevy přes aplikaci Nesnězeno jsou vždycky minimálně 50 procent,“ uvádí spolumajitelka cukrárny Etažér Jitka Žáková. Stejnou aplikaci využívá i dalších 1 200 českých podniků. Podle Jakuba Henniho, spoluzakladatele Nesnězeno, se jedná primárně o restaurace, supermarkety, kavárny, pekárny, ale i hotely, které nabízejí svoje snídaně. Podle podniků zájemců o neprodané potraviny v poslední době přibývá.
Zdroj: Události 27. srpna 2024, Česká televize; https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/224411000100827/ (od 25. minuty)