Tesco v oblasti omezování potravinového odpadu dlouhodobě udává směr. Jako první maloobchodník ve střední Evropě začalo zveřejňovat data o plýtvání ve vlastních provozech a díky systematickému přístupu dokázalo snížit objem potravinového odpadu o více než polovinu. Díky inovacím, každodennímu darování i spolupráci s veřejností se společnosti daří zachraňovat jídlo, které by jinak skončilo zbytečně v odpadu.
Žádné jídlo nazmar
Společnosti Tesco se daří výrazně snižovat množství potravinového odpadu, zejména u čerstvých potravin. V současnosti končí v odpadu pouze 0,5 % z celkového objemu prodaných potravin, což představuje pokles o 75 % oproti výchozímu stavu v roce 2016/17, kdy firma začala tyto údaje systematicky sledovat.
Potraviny s blížícím se datem spotřeby Tesco postupně zlevňuje, a to až na 70 % původní ceny. Z této iniciativy profitují nejen zákazníci, kteří mohou výrazně ušetřit, ale také samotná společnost, které se tímto způsobem daří snížit potravinový odpad a prodat až 90 % těchto produktů.
Ve vybraných prodejnách je pro tyto položky vyčleněna speciální sekce označená nápisem Žádné jídlo nazmar.
Každodenní pomoc: Potraviny místo do odpadu putují k potřebným
Všechny obchody a distribuční centra Tesco každý den poskytují přebytečné potraviny místním charitám a potravinovým bankám. Tímto způsobem se daří efektivně zužitkovat neprodané jídlo, které je stále kvalitní a bezpečné ke konzumaci. Za poslední rok Tesco přerozdělilo přes 7 000 tun potravin, které jinak mohly skončit na skládce.
Součástí systému je i darování krmiva pro zvířata, což je příkladem komplexního a udržitelného přístupu k přebytkům.
Foodiverse: Digitální řešení, které šetří čas i potraviny
Tesco se nespoléhá jen na tradiční přístupy. Ve spolupráci s technologickým partnerem FoodCloud zavedlo aplikaci Foodiverse, která propojuje obchody s potravinovými bankami a umožňuje rychle sdílet informace o dostupných potravinách.
Aplikace výrazně zefektivňuje celý proces – zobrazuje, kde a v jakém množství jsou přebytky, zjednodušuje evidenci a zvyšuje šanci, že se například čerstvé pečivo, ovoce nebo zelenina rychle dostanou tam, kde jsou potřeba. Díky tomu mohou pomoc přicházet skutečně včas a smysluplně.
Potravinové sbírky: Síla solidarity
Kromě každodenní redistribuce se Tesco pravidelně zapojuje i do národních potravinových sbírek. Jen na jaře 2024 se ve sbírkách vybralo 72 tun potravin, na podzim 2023 pak dokonce 108 tun. Kromě toho Tesco darovalo i speciální potravinové balíčky v hodnotě 440 000 Kč.
Dohromady tak bylo v uplynulém roce zajištěno 429 000 porcí jídla pro lidi v nouzi. Do sbírek se zapojují zákazníci, zaměstnanci i partneři – solidarita tak dostává konkrétní podobu.
Transparentnost a závazek: Jít příkladem
Tesco si uvědomuje, že bez transparentnosti není možné potravinový odpad skutečně řídit. I proto pravidelně publikuje Report o plýtvání potravinami, kde přehledně shrnuje výsledky a opatření. Společnost se již v roce 2019 stala jedním z prvních hráčů, kteří naplnili cíl OSN pro rok 2030 (SDG 12.3) – a v úsilí nepolevuje.
Buďme jako Tesco: Co nespotřebujeme, darujme
„Be like Tesco – buďte jako Tesco a neplýtvejte potravinami“ není jen heslem, ale výzvou k odpovědnosti. Každý z nás může ovlivnit, zda jídlo skončí v koši, nebo pomůže těm, kteří ho skutečně potřebují.
Zdroj: https://corporate.itesco.cz/udrzitelnost/pece-o-komunity/darovani-potravin