Čínští badatelé se rozhodli zmapovat, jak spotřebitelé na prahu dospělosti přistupují k plýtvání potravinami. Na podzim 2019 provedli studii, jejímž účelem bylo vytvořit teoretický rámec faktorů, které ovlivňují chování spotřebitelů ve věku 18–25 let v souvislosti s plýtváním potravinami. Pro svůj výzkum si jako vzorek vybrali univerzity ve významné čínské vzdělávací provincii Ťiang-su, která přitahuje velké množství studentů z celé země. V roce 2018 se v Ťiang-su nacházelo 77 vysokoškolských institucí a 1 121 239 studentů. Údaje vědci shromáždili prostřednictvím online průzkumu, který vyplnilo 400 vysokoškolských studentů ze 48 univerzit.

Podle zprávy Organizace spojených národů pro výživu a zemědělství (FAO) se během spotřeby vyplýtvá 35 % potravin. Ačkoli k plýtvání potravinami během spotřeby přispívají především domácnosti, nelze ignorovat situaci ani v univerzitních menzách a na školách obecně. Vzhledem k tomu, že univerzity mají vysoký stupeň společenského vlivu, jsou některé politiky a aktivity testovány nejprve na univerzitách a poté, co dosáhnou významných výsledků, jsou propagovány ve společnosti. V budoucím společenském vývoji bude mít chování spotřebitelů v rané fázi dospělosti, pokud jde o plýtvání potravinami, významný dopad na společnost. Proto je nutné porozumět faktorům, které vedou k plýtvání potravinami u spotřebitelů právě v této věkové kategorii. Studie se zaměřila na plýtvání potravinami konečnými spotřebiteli a zkoumala faktory chování lidí v počáteční fázi dospělosti, které lze v budoucnu využít jako referenční materiál pro zlepšení situace ve školách, vládních organizacích a dalších souvisejících odvětvích.

Své závěry a návrhy čínští výzkumníci předkládají jako reference pro budoucí výzkum a související potravinářský průmysl a podniky. Jejich cílem bylo mimo jiné stanovit faktory, které mohou posloužit jako vodítko na cestě k řešení problémů s plýtváním potravinami ze strany dospívající mládeže. Z výsledků studie je patrné, že největší vliv na postoj k chování, subjektivní normy a vnímanou kontrolu chování mají environmentální obavy. Přestože spotřebitelé na prahu dospělosti mají vysokou míru nezávislosti a sebeuvědomění, školy, vlády, mediální sítě a další související odvětví musí také vytvořit ucelenější systém a formu péče o potraviny, aby povzbudily dospívající spotřebitele ke spontánní změně chování a postojů.

Celou studii najdete zde.