Průzkum zkoumá zelené marketinkové praktiky, které mají potenciál snížit množství zbytečně vyhozených potravin u produktů s omezenou dobou použitelnosti ze strany prodejců, a představit strategie, které by tento problém mohly řešit.

Supermarkety spolu se spotřebiteli představují konečné články v potravinovém řetězci. Plýtvání potravin na této úrovni je zodpovědné za zhruba 60 % environmentálních problémů spojených s klimatem (Beretta et al., 2017). V maloobchodě vzniká zhruba 10 % plýtvání potravinami a dalších 20 % se týká spotřebitelů (Wharton et al., 2021). K plýtvání v supermarketech dochází, když se zboží s krátkou trvanlivostí nevyprodá před uplynutím doby spotřeby, nebo když si zákazníci nekupují produkty, jejichž spotřeba se blíží, i když ještě nevypršela, zejména pokud nemají v úmyslu je spotřebovat do daného data.

Prodejny se snaží odstranit z regálů zboží s blížícím se datem spotřeby, aby uvolnily místo pro čerstvější produkty, které se prodávají za vyšší ceny. Nicméně zboží, které je vyřazeno, může být následně zničeno supermarkety či jejich dodavateli. Zatímco dřívější studie se soustředily na zbytečně vyhozené potraviny v důsledku prošlého data spotřeby, málo se ví o zacházení s produkty, které se blíží konci doby použitelnosti, ale ještě neprošly.

Tato studie se proto zaměřuje výhradně na zpracované potraviny blížící se konci doby spotřeby. Hlavním zdrojem informací bylo několik případových studií supermarketů, které implementovaly opatření vedoucí ke snižování vyhozených potravin.

Výsledky pak jako nejúčinnější ukazují mix tradičních a online marketinkových taktik, které by obchodníci měli zavést v pořadí: produkt, umístění, cena a propagace. Začíná se tím, že se produkty kategorizují podle značky prodejce či dodavatele, což pomáhá předcházet problémům se zbožím nesoucím značku supermarketu. Toto dělení je rovněž důležité pro určení optimálního umístění, ceny a propagace produktů. Dalším krokem je uplatnění dynamického cenového modelu. Neméně důležité je promyšlené rozmístění akčních nabídek v obchodě, které může zvýšit prodej a tím snížit množství vyhozených potravin.

Celou studii naleznete tady