Počátky spolupráce

Společnost Tesco a irský sociální podnik FoodCloud spojily síly v roce 2013, aby bojovaly proti plýtvání potravinami a pomohly místním komunitám. FoodCloud založily Iseult Wardová a Aoibheann O’Brienová, které si uvědomily, že velké množství kvalitního jídla končí v odpadu, přestože by mohlo pomoci lidem v nouzi. Vyvinuly proto mobilní aplikaci, která propojuje obchody s charitativními organizacemi, usnadňuje darování potravin a zajišťuje, že přebytky místo likvidace najdou nové využití.

V roce 2013 navázaly zakladatelky kontakt s vedením Tesco Ireland a představily svůj inovativní nápad. Tesco se rozhodlo pro odvážný krok a spustilo pilotní program ve svém obchodě Tesco Express na Talbot Street v Dublinu. Zpočátku čelily obě strany výzvám, jako byla potřeba zajistit bezpečnost potravin, sledovatelnost darovaných produktů a efektivní logistiku distribuce. Přesto se ukázalo, že model redistribuce funguje a přináší pozitivní dopady jak na životní prostředí, tak na komunitní organizace a jejich klienty.

Expanze v Irsku a Velké Británii

Po úspěšném pilotním testu bylo v roce 2014 rozhodnuto o rozšíření programu na celostátní úroveň v Irsku. Přibližně 140 obchodů Tesco začalo darovat neprodané potraviny charitativním organizacím, což znamenalo zásadní krok k udržitelnějšímu nakládání s přebytky.

V roce 2015 se o úspěchu iniciativy dozvěděl generální ředitel Tesco Group Dave Lewis při návštěvě jednoho z obchodů v Dublinu. Byl natolik ohromen výsledky, že se rozhodl rozšířit model do celé Velké Británie. Do spolupráce byla zapojena i organizace FareShare, která už měla zkušenosti s redistribucí přebytků potravin na úrovni dodavatelských řetězců. Tesco poskytlo samotné obchody a přebytečné potraviny, FareShare zajistilo spojení s charitami a FoodCloud dodal technologii umožňující hladký průběh celého procesu.

První britský pilotní projekt byl spuštěn v roce 2015 v obchodě Surrey Quays v Londýně. Postupně se iniciativa rozšířila do dalších 11 měst, včetně Glasgow, Belfastu a Liverpoolu. Díky intenzivní spolupráci, zapojení zaměstnanců a neustálému vylepšování procesů se systém stal plně funkčním a efektivním. Do konce roku 2017 bylo do programu zapojeno více než 3 000 obchodů Tesco a přerozděleno přes 10 milionů jídel.

Role zaměstnanců a technologických inovací

Klíčovým faktorem úspěchu bylo nejen zavedení nové technologie, ale také změna myšlení zaměstnanců obchodů. Tesco vytvořilo roli „komunitních šampionů“ – speciálně vyškolených pracovníků, kteří sloužili jako spojka mezi obchody a charitami, zajišťovali hladký průběh redistribuce a vzdělávali kolegy o důležitosti darování potravin.

Postupně docházelo i k technologickým vylepšením. Aplikace FoodCloud byla původně dostupná pouze na mobilních telefonech zaměstnanců, což omezovalo její použitelnost. Později byla integrována do stávajících interních systémů Tesca, což značně usnadnilo proces přerozdělování.

Dalším zlepšením bylo zavedení funkce sdíleného odběru (angl. multi-collector), která umožňuje, aby si pro přebytky přicházelo více charitativních organizací najednou. Díky tomu se minimalizovalo plýtvání i v případech, kdy jedna organizace nemohla převzít veškeré dostupné potraviny.

Spolupráce s OLIO: Další krok k nulovému plýtvání

V roce 2019 Tesco zahájilo spolupráci s aplikací OLIO, která rozšiřuje redistribuci potravin na individuální úroveň. Zatímco FoodCloud a FareShare propojují supermarkety s charitami, OLIO umožňuje, aby přebytečné potraviny získávali i jednotlivci. Dobrovolníci, neboli „zachránci jídla“ (angl. food waste heroes), vyzvedávají nevyužité potraviny z obchodů Tesco a následně je prostřednictvím aplikace nabízejí lidem v místní komunitě.

Testovací provoz OLIO proběhl ve 250 britských obchodech Tesco a výsledky byly natolik pozitivní, že se spolupráce rozšířila na celostátní úroveň. Do května 2022 bylo díky této iniciativě zachráněno 36,9 milionu porcí jídla.

Mezinárodní expanze a budoucnost projektu

Od roku 2018 se model redistribuce potravin postupně rozšířil i na další trhy, včetně zemí střední Evropy, kde Tesco spolupracovalo na úpravě technologie podle místních legislativních požadavků. Například na Slovensku vedlo partnerství s FoodCloudem k 26% nárůstu objemu darovaných potravin.

Dnes se iniciativa stala standardem pro řadu maloobchodních řetězců. Kromě řetězce Tesco se do podobných programů zapojily i společnosti jako Aldi, Lidl, Waitrose nebo Booker. Inspirací se stala i pro restaurace a fastfoody – mezi partnery FoodCloudu nyní patří například Nando’s a KFC.

Význam a dopad iniciativy

Partnerství mezi Tesco a FoodCloudem výrazně přispělo k boji proti plýtvání potravinami a pomohlo statisícům lidí v nouzi. Jen ve Velké Británii bylo od roku 2016 přerozděleno více než 145 milionů jídel, což odpovídá přibližně dvěma milionům porcí měsíčně.

Iniciativa měla obrovský vliv nejen na maloobchodní sektor, ale i na celospolečenské vnímání odpovědnosti za potravinový odpad. Původní otázka „Měli bychom redistribuovat přebytečné potraviny?“ se změnila na „Jak to udělat co nejefektivněji?“

Tesco a jeho partneři tímto projektem ukázali, že moderní technologie, efektivní logistika a spolupráce mezi podniky, neziskovým sektorem a komunitami mohou přispět k řešení jednoho z největších globálních problémů – plýtvání potravinami. Díky těmto krokům se potravinová udržitelnost stává novým standardem nejen v maloobchodě, ale i ve společnosti jako celku.

Celý článek v anglickém originále si můžete přečíst zde.