Ve svém výzkumu vědci z univerzit v Curychu a Bernu obrátili svou pozornost na roli, kterou při plýtvání potravinami hrají maloobchodní prodejci. Použili reálné údaje o nakupování prostřednictvím věrnostních karet a vlastní zprávy o plýtvání potravinami. Jejich cílem bylo určit skupiny spotřebitelů, kteří plýtvají potravinami a kteří by mohli maloobchodníkům poskytnout informace pro návrh cílených intervencí zaměřených na podporu udržitelnějších spotřebitelských postupů. Identifikovali tři skupiny spotřebitelů, kteří plýtvají potravinami – tradiční zákazníky, časově omezené zákazníky a milovníky pohodlí. Studie švýcarských badatelů poskytuje základ pro realizaci cílených intervencí založených na důkazech, které účinně řeší plýtvání potravinami ze strany spotřebitelů. Na základě obecné literatury o změnách chování se zamysleli nad různými intervencemi specifickými pro cílové skupiny, které mohou maloobchodníci zavést, aby přispěli ke snížení míry plýtvání potravinami u spotřebitelů. Rozhodli se vydláždit výzkumnou cestu ke zkoumání, jak mohou maloobchodní prodejci a jejich marketing účinně změnit chování spotřebitelů směrem k udržitelnější spotřebě potravin a uvědomělejším nákupním praktikám a převzít odpovědnost v rámci potravinového řetězce.

S ohledem na své ústřední postavení v dodavatelském řetězci mají maloobchodní prodejci potenciál účinně snížit plýtvání potravinami spotřebitelů zavedením cílených intervencí. Za tímto účelem by se však měli zaměřit na odlišné skupiny spotřebitelů. Zatímco v regionech s nižšími příjmy dochází k plýtvání potravinami převážně v dřívějších fázích potravinového řetězce, v regionech s vyššími příjmy se na plýtvání potravinami nejvíce podílejí spotřebitelé. Čím blíže je potravinový odpad k talíři spotřebitele, tím větší je kumulovaný dopad na životní prostředí, a to zcela jasně vypovídá o potřebě účinných intervencí na úrovni spotřebitelů. Maloobchodníci jsou více než kdy jindy tlačeni k tomu, aby spotřeba byla udržitelnější. Kromě možnosti změnit klasická marketingová opatření mají k dispozici další páky, které mohou výrazně snížit plýtvání potravinami na úrovni spotřebitelů a kterým se zatím nevěnovala velká pozornost. Zaprvé, mají mnoho interakčních bodů se svými zákazníky (např. prodejní místa, internetový obchod, věrnostní program, reklamy, sociální média a mobilní aplikace), a mají tak mnoho příležitostí k provádění intervencí zaměřených na snížení plýtvání potravinami. Zadruhé, maloobchodníci získávají rozsáhlé soubory dat o nákupním chování v reálném světě (např. četnost nákupů), které zatím pro zmírňování plýtvání potravinami dostatečně nevyužívají. Obvykle mohou tyto údaje spojit s konkrétními spotřebiteli (např. prostřednictvím věrnostního programu nebo účtů pro online nakupování) nebo skupinami spotřebitelů (např. spotřebiteli v určité čtvrti). V kombinaci se schopnostmi segmentovat zákazníky a cílit na ně marketingová opatření šitá na míru je zřejmé, že maloobchodníci mají potenciálně rozhodující úlohu při zmírňování plýtvání potravinami na straně spotřebitelů tím, že zavedou účinné intervence zaměřené na konkrétní spotřebitele.

Celou studii najdete zde.