Hlavní trendy obalového průmyslu

Vývoj obalů se dnes neřídí jen estetikou nebo cenou. Vliv mají především tři faktory: spotřebitelské nároky, technologický pokrok a regulace. Tato kombinace mění celé odvětví – obaly se stávají chytřejšími, ekologičtějšími a lépe přizpůsobenými realitě dnešního světa.

Ekologie jako hlavní priorita

Spotřebitelé žádají udržitelnost a zákony ji stále častěji vyžadují. Firmy proto hledají cesty, jak minimalizovat dopad svých obalů na životní prostředí. Výsledkem jsou recyklovatelné, biologicky rozložitelné a vícecestné obaly, které snižují množství odpadu i uhlíkovou stopu.

Zatímco v Česku zájem o bezobalové prodejny ochladl, v Německu nebo Rakousku se koncept opakovaně plnitelných a zálohovaných kapslí od českého výrobce Miwa úspěšně rozvíjí. I u nás však nacházejí uplatnění vratné obaly, například REkrabičky používané společností WOLT nebo znovupoužitelné obaly v e-shopu T-Mobile.

Nové materiály, které nahrazují plast

Jednorázové plasty se pomalu stávají minulostí. Nahrazují je nové materiály, které jsou ekologické, ale zároveň funkční. Příkladem je Functional Barrier Papers od společnosti Mondi – papír, který chrání produkty před vlhkostí, oleji nebo kyslíkem stejně dobře jako plast. Podobně i firma RAJA nabízí papírové termoizolační vložky, které nahrazují polystyren při přepravě chlazených potravin. Tyto inovace nacházejí využití hlavně v e-commerce a gastronomii.

Chytré obaly: když balení umí víc než chránit

Obal už není jen pasivní obal. Díky technologiím jako QR kódy, NFC tagy nebo integrované senzory se z něj stává aktivní součást zákaznické zkušenosti. Například hongkongská firma Zengxtag vyvinula etikety, které detekují biogenní aminy, tj. látky vznikající při rozkladu bílkovin. Když se potravina kazí, etiketa změní barvu. Obal tak spotřebitele sám varuje před možným rizikem. V jiném případě obal sám prodlužuje trvanlivost. Příkladem je třeba fólie s měděnými mikročásticemi od chilské firmy Copperprotek, která ničí mikroorganismy. Nebo fólie s výtažky z řeřichy, která dokáže uchovat sýr čerstvý až o čtyři týdny déle.

Design, který šetří materiál i oči

Minimalismus je v kurzu nejen kvůli estetice, ale i ekologii. Jednoduché, funkční obaly jsou snáze recyklovatelné a spotřebují méně materiálu. Navíc odpovídají potřebám moderního zákazníka: přehledné informace, snadné použití, méně zbytečností.

Ovoce bez etiket a popcorn místo výplně

Udržitelnost přináší i originální nápady. Třeba britské Tesco začalo laserem gravírovat informace přímo do slupky avokád nebo citrusů s cílem ušetřit až milion plastových etiket ročně. V Japonsku zase online supermarket Azechi Foods nahradil výplňový materiál v balících malými sáčky popcornu. Ekologické, levné i trochu zábavné.

Obaly přístupné i pro nevidomé

Inkluze je dalším trendem budoucnosti. Obaly mohou výrazně pomoci lidem se zrakovým postižením. Například systém NaviLens, používaný i v městské dopravě, umožňuje nevidomým načíst QR kód z větší vzdálenosti a získat hlasové informace o produktu. Podobně systém Zapvision Accessible QR Code (AQR) od společnosti Zappar zprostředkuje veškeré informace včetně produktové kategorie a složení. Využívá jej už Unilever, Nestlé, Kellogg’s nebo Coca-Cola na více než 1 300 produktech. To vše pomáhá stovkám milionů lidí po celém světě a zároveň posiluje důvěryhodnost značek, které takovou inkluzi nabízejí.

Obal jako nástroj pozitivní změny

Obaly už nejsou jen nezajímavým doplňkem. Jsou prostorem pro inovace, udržitelnost a empatii. Od laserově značeného ovoce po chytré etikety, které hlídají čerstvost – obal budoucnosti myslí na zákazníka i na planetu.

Zdroj: GS1 Czech Republic, časopis INFO 859, vydání 67/2025, autor článku Mikuláš Černý, šéfredaktor časopisu, foto: 123RF.cz

Celý článek v elektronické verzi si můžete přečíst zde.