Vedle klasických akcí Češi objevili kouzlo dalších zlevněných potravin. Tuzemští zákazníci ve velkém nakupují potraviny s blížícím koncem doby trvanlivosti. Motivuje je přitom nejen finanční úspora, ale i snaha omezit plýtvání jídlem. Nejen zákazníci, ale i obchodníci se ve vlastním zájmu snaží neplýtvat. Náklady na likvidaci prošlého zboží jsou totiž nemalé a navíc nově jakýkoliv potravinový odpad zhoršuje hodnocení environmentální odpovědnosti obchodníků.
„Proto se obchodníci snaží procházejícího zboží zbavit, byť za výrazně sníženou cenou, nebo jej alespoň uplatnit v potravinových bankách,“ popisuje mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová.
Rohlík.cz například zboží s blížícím se datem expirace zařazuje do kategorie Zachraň a ušetři. Slevy v této kategorii se totiž mohou vyšplhat i na 80 procent.