Ať se nám to líbí, nebo ne, TikTok je platforma, na které se rodí trendy. Bizarní, kontroverzní a mnohdy i životu nebezpečné. Co se objeví na TikToku, musí zkrátka všichni vyzkoušet. Většina obsahu, kterou nejen mladí lidé konzumují, je nezřídka vybízí k nákupu a pořizování věcí, které vůbec nepotřebují, bez kterých se rozhodně neobejdou a bez kterých nebudou takzvaně „in“. Vzniká tak návyk na každodenní konzum, který ohrožuje hlavně děti.
Na TikToku ale nedávno vznikl nový trend, který jde zcela proti proudu. Anglicky se nazývá „underconsumption core“, „normal core“ nebo „normal consumption“, což by se dalo přeložit jako „podspotřeba“ či „normální spotřeba“. Ve skutečnosti ale nejde o to, aby se člověk omezoval a trpěl, ale aby všechno – ať už jde o módu, potřeby do domácnosti, auta, jídlo nebo pití – kupoval jen v množství, které potřebuje (a spotřebuje), a jen tehdy, když staré dosloužilo a oprava není možná nebo její cena převyšuje pořizovací hodnotu nového výrobku.
Jde o zveřejněné postoje mladých lidí, kteří se brání nadspotřebě. Influenceři na sítích vyzývají své sledující, aby nepěstovali rozšířenou nadspotřebu. Důvodů výzev k podspotřebě ale najdeme víc. Roli hraje sociální prvek, influenceři ukazují, jak šetří, jak nevyhazují, jak málo jim stačí ke spokojenému životu. Nechtějí se nechat věcmi pohltit a ovládat. Nestydí se za to, že nejsou bohatí. Je to typický antitrend, obrana před smrští reklam a neustálého tlaku na nakupování zbytečností. Současně se influenceři snaží chránit životní prostředí. Nadspotřeba nadměrně vyčerpává přírodní zdroje, vzniká obrovské množství odpadů, věci se zbytečně vyhazují a zároveň úplně zbytečně vyrábějí. Často jde o bezcenné šunty, které planetu nesmyslně zatěžují, a které zůstanou v módě pár týdnů, když dobře, pár měsíců. A pak přijde nový trend a celé kolo se roztáčí znovu.
Nadspotřeba, tedy opak underconsumption core, je patrná také u jídla. Bohatá společnost je typická vyhazováním obřího množství nespotřebovaných potravin. Samozřejmě se to týká i nadspotřeby pití. Na rozdíl od mnoha zemí světa máme u nás skvělou kohoutkovou vodu, ale ve velkém kupujeme sladké a balené nápoje, které navíc nejsou příliš zdraví prospěšné. Každý trend, který míří proti této nadspotřebě, má smysl. Naučit se nakupovat jen to, co sníme, a naučit se sníst jen to, co potřebujeme, to by měl být klíčový předmět už na prvním stupni základní školy.